ارزش پیشنهادی (Value Proposition)

به جرات می توان گفت یکی از مهمترین تکنیک های UX تعریف و مطالعه ارزش های پیشنهادی است. ارزش پیشنهادی ارزشی است که جنبه های کلیدی محصول را مشخص می کند: این محصول چیست، برای چه کسی است و چگونه از آن استفاده می شود. ارزش پیشنهادی به تیم کمک می کند تا در مورد محصول اتفاق نظر داشته باشند.

استراتژی محصول

استراتژی محصول، پایه و اساس چرخه عمر محصول و طرح اجرایی برای توسعه بیشتر آن است. این مورد به طراحان UX(تجربه کاربری) اجازه می دهد تا بر روی مخاطبان هدف و ویژگی های محصول و مصرف کننده تمرکز کنند.

حسابرسی رقابتی (Competitive Audit)

حسابرسی رقابتی یک تحلیل جامع از محصولات رقیب است که ویژگی های آنها را با روشی قابل سنجش مقایسه می کند. هدف از حسابرسی رقابتی کشف نقاط قوت سایر شرکت های رقیب است، تا شما نیز بتوانید از این استراتژی ها بهره برده و برتری رقابتی ایجاد کنید.

تکنیک های ux | حسابرسی رقابتی

تحقیقات فرهنگی (Cultural Probes)

تحقیقات فرهنگی تکنیکی برای الهام ایده ها در فرایند طراحی، و ابزاری برای جمع آوری اطلاعات در مورد زندگی، ارزش ها و افکار مردم است. با حداقل مزاحمت، محققان می توانند در مورد محیط اطراف شرکت کنندگان آگاهی به دست آورده که به شناسایی مشکلات، کشف فرصت های جدید، راه حل های تازه و نهایتا تولید محصولات جدید بر پایه نیازهای کاربر توسط طراحان کمک کند.

تحقیقات فرهنگی از مجموعه ای از ابزارها و عملکرد ها، به منظور تحریک کاربر به دقت و تامل در محیط اطراف استفاده می کند

مصاحبه با ذینفعان

طراحان UX(تجربه کاربری) به صورت مداوم با ذینفعان خود مانند مشتریان، کارفرمایان، زیردستان یا همتایان خود در داخل یا خارج از سازمان مصاحبه هایی را برگزار می کنند. این مصاحبه ها به طراحان UX اجازه می دهد تا خود را جای مصاحبه شونده ها گذاشته و از نقطه نظر آن ها آگاه شوند و از اطلاعات بدست آمده در روند طراحی محصول استفاده کنند. همچنین به اولویت بندی ویژگی ها و شناسایی شاخص های کلیدی عملکرد (KPI ها) کمک می کند.

 

مصاحبه با کاربر

مصاحبه کاربر یک روش رایج تحقیقاتی از تکنیک های UX است که معمولا برای دریافت اطلاعات کیفی از کاربران استفاده می شود. مصاحبه کاربر به طراحان UX(تجربه کاربری) در درک بهتر احساسات و نظرات کاربران کمک می کند. این تکنیک مخصوصا زمانی مفید است که مخاطب هدف برای تیم، جدید یا ناشناخته باشد.

کیک آف میتینگ (Kickoff Meeting)

به اولین جلسه تیم طراحی با کارفرما Kickoff Meeting گفته می شود. این جلسه، سطح بالایی از اهداف نهایی محصول را پوشش می دهد، چه کسی در طراحی و توسعه این محصول دخالت دارد، آنها چگونه با هم کار کرده و در طی فرآیند به روز خواهند ماند، و نتایج و معیارهای موفقیت در نظر گرفته شده چه هستند. کیک آف میتینگ سطح موفقیت محصول شما را تعیین می کند.

ارزیابی هیوریستیک

ارزیابی هیوریستیک، تحلیل دقیق یک محصول و تشخیص شیوه های طراحی خوب و بد در آن محصول است. این تکنیک UX(تجربه کاربری) به طراحان UX کمک می کند تا وضعیت فعلی محصول را از لحاظ قابلیت استفاده، دسترسی و کارآیی مجسم کنند.

تکنیک های UX | تحقیقات هیوریستیک

طوفان فکری (Brainstorming)

این روش توسط تیم ها به شکل گسترده ای به عنوان روشی برای خلق ایده ها و حل مشکلات مورد استفاده قرار می گیرد و به تیم های طراحی UX اجازه می دهد تا قبل از طرح هر راه حلی، طیف گسترده ای از آنها را تجسم سازی کنند. در این روش افراد تیم نظرات و راه حل های مورد نظر خود را مطرح می کنند و در واقع نوعی همفکری جمعی می باشد.

تحلیل وظیفه (Task Analysis)

یکی دیگر از تکنیک های UX تحلیل و وظیفه است که مطالعه ای در مورد اقدامات مورد نیاز برای تکمیل یک کار مشخص است. تحلیل وظیفه زمانی مفید است که طراحان و توسعه دهندگان تلاش می کنند تا سیستم فعلی و جریان اطلاعات آن را درک کنند. این مورد، تقسیم مناسب وظایف در یک سیستم جدید را ممکن می کند.

نقشه راه محصول (Product Roadmap)

این نقشه، برنامه تکامل محصول با ویژگی های اولویت بندی شده است که می تواند یک صفحه گسترده (Spreadsheet)، یک نمودار یا حتی یک دسته کاغذ یادداشت باشد. با استفاده از این نقشه طراحان UX استراتژی محصول و مسیر دستیابی به آن را با تیم به اشتراک می گذارند.

گروه های تمرکز (Focus Groups)

گروه تمرکز یک بحث و گفتگوی مدیریت شده است که معمولا بین ۵ تا ۱۰ شرکت کننده دارد. شما افرادی را برای بحث در مورد مسائل و نگرانی های موجود در مورد ویژگی های یک رابط کاربری دور هم جمع می کنید. این جلسه به طور معمول حدود ۲ ساعت طول کشیده و توسط یک ناظر برای حفظ تمرکز گروه کنترل می شود.

مرتب سازی کارت ها (Card Sorting)

این تکنیک UX، روش مورد استفاده برای کمک به طراحی یا ارزیابی ساختار اطلاعاتی یک محصول است. طراحان UX(تجربه کاربری) از کاربران می خواهد تا محتوا و مشخصات را در دسته های باز یا بسته گروه بندی کنند. نتایج این مرتب سازی، سلسله مراتب محتوا، سازمان و جریان اطلاعات را برای طراحان UX مشخص می کند.

تست کاربردپذیری (Usability Testing)

یکی از بنیادی ترین و ضروری ترین تکنیک های UX، تست کاربردپذیری است. تست کاربردپذیری مشاهده تلاش کاربران برای انجام کار توسط یک محصول است. این آزمون می تواند تنها بر روی یک فرآیند متمرکز شده یا بسیار گسترده تر باشد و کاربرد محصول را برای کاربر در نظر بگیرد.

آزمون مفهوم (Concept Testing)

فرایند آزمون مفهوم قبل از تولید محصول اولیه انجام می شود و طی آن ارزش های پیشنهادی محصول به مشتریان ارایه میشود و از طریق اندازه گیری برخی پارامترها، اقبال ایده در بازار بررسی می شود.

در این فرایند، یک محقق UX(تجربه کاربری)، بخشی از یک محصول را که دارای ارزش پیشنهادی یا یک مفهوم جدید است را، برای تشخیص مطابقت با نیازهای مخاطبان هدف، با آنها به اشتراک می گذارد. تست مفهوم را می توان به صورت تک به تک یا با تعداد بیشتری از شرکت کنندگان و به شکل شخصی یا آنلاین انجام داد.

آزمون A/B

A/B تست به منظور ارائه نسخه های جایگزین یک محصول به کاربران مختلف، و مقایسه نتایج به منظور تشخیص انواع بهتر انجام می شود. و یک روش عالی برای بهینه سازی قیف (Funnels) و صفحات فرود(Landing Pages) است. این تست یکی از پرکاربردترین تکنیک های UX برای بهبود تجربه مشتری است چرا که اطلاعات آن کاملا منظبق بر رفتارهای واقعی مشتری است.

آزمون چریکی (Guerrilla)

آزمون چریکی یکی از ساده ترین (و ارزان ترین) انواع تست کاربر است. برای انجام این آزمون معمولا به یک کافی شاپ یا یک مکان عمومی دیگر رفته و از مردم در مورد محصول یا نمونه اولیه خود سوال می پرسید. این کار می تواند در هر مکانی از قبیل کافه، کتابخانه، ایستگاه مترو و اساسا هر جا که شما بتوانید مخاطب مربوطه را پیدا کنید، انجام شود.

مطالعات میدانی

مطالعه میدانی در مورد مشاهده کاربران در “محیط بیرون” است، جایی که بتوان استفاده از محصول را در مکان واقعی آن بررسی کرد. این تکنیک می تواند شامل تحقیقات مردم شناختی، مصاحبه ها، مشاهدات و همچنین پرسشنامه است.

ردیابی حرکت چشم

یک تکنولوژی که حرکت چشم کاربر را در رابط کاربری(UI) تحلیل می کند. ردیابی چشم اطلاعاتی را درباره موارد جلب توجه کاربران در صفحه نمایش فراهم کرده و به چگونگی بهینه سازی جریان خواندن کاربر به کمک طراحی، کمک می کند.

تجزیه و تحلیل SWOT

یکی دیگر از تکنیک های UX، تهیه جدول SWOT برای محصول است که در آن نقاط قوت و ضعف محصول (مربوط به خود محصول) و فرصت ها و تهدیدهای خارجی مربوط به محصول نوشته و بررسی می شود.

تحلیل دسترسی پذیری

مطالعه ای برای بررسی اینکه آیا وب سایت می تواند توسط همه، از جمله کاربران با نیازهای خاص، استفاده شود. برای رسیدن به این هدف محصول باید از دستورالعمل های W3C پیروی کرده تا تمام کاربران از محصول راضی باشند.

هدف نهایی در تست های دسترسی پذیری بهبود محصول برای استفاده آسان توسط کاربران هدف است.

 

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در خبرنامه عضو شوید

جدیدترین آموزش های دیجیتال مارکتینگ را در ایمیل خود مشاهده کنید

2443