قانون فاصله (Rule of space)
یکی از اصلی ترین مبانی ساختار بصری به آنچه شما در طراحی خود استفاده نمی کنید مرتبط است. با توجه به قانون فاصله، یک طراحیِ دارای زیباشناختی مطلوب، صرف نظر از رنگ پس زمینه طرح، نیاز به نسبت کافی از فضای منفی به نام «فضای سفید» دارد.
هنگام تنظیم عناصر یک ترکیب، طراحان می توانند از فضای اطراف هر عنصر برای جلب توجه به آن عنصر خاص -یک عنصر واحد در صفحه خالی را تصور کنید- یا برای ارسال یک پیام بصری کاملاً جداگانه مانند “پیکان” پنهان در آرم مشهور FedEx استفاده کنند.
رعایت فاصله استراتژیک حتی می تواند با کمک الگوهای اسکن صفحه، چشم بینندگان را با کمک یک دنباله هدفمند در صفحه هدایت کند.
الگوهای اسکن صفحه(Page-scanning patterns)
خوانندگان تمایل دارند که صفحات را بر اساس الگوهای خاصی اسکن کنند که از طریق حرکات چشم آنها قابل مشاهده است. هنگامی که طراحان بخواهند با ترتیب خاصی توجه مخاطبان را به عناصر خاصی جلب کنند، اغلب به رایج ترین الگوها متکی هستند.
برای مثال، انگلیسی زبانان، از چپ به راست می خوانند. بنابراین، آنها معمولاً در هنگام مواجهه با صفحه ای حاوی متن از یک الگوی مشابه پیروی می کنند. از طرف دیگر عربی از راست به چپ نوشته می شود. کسانی که به خواندن آن زبان عادت دارند، احتمالاً صفحات را در جهت “مخالف” اسکن می کنند. طراحان هنگام ایجاد محتوا برای مخاطبان جهانی باید این تفاوت ها را در نظر داشته باشند.
الگوی F
متداول ترین الگوی حرکت چشم خوانندگان انگلیسی زبان الگوی F است. چرا؟ زیرا ما دقیقاً به همین شکل یک کتاب، نامه یا صفحه وب را می خوانیم. ما هر صفحه از متن را از چپ به راست خوانده تا اینکه به انتهای صفحه برسیم.
به دلیل همین گرایش طبیعی، اغلب طراحان هنگام ایجاد وب سایت ها و دیگر تصویر سازی های متنی از الگوی F استفاده می کنند. زیرا خواندن در جهات دیگر زمانی که به آن عادت نکرده ایم، ناراحت کننده است.