معماری اطلاعات چیست؟

معماری اطلاعات (IA) علم سازماندهی و ساخت محتوای وبسایت ها، اپلیکیشن های وب و تلفن همراه و رسانه های اجتماعی است. معمار و طراح آمریکایی، Richard Saul Wurman ، بنیان گذار حوزه ی IA در نظر گرفته می شود. به گفته کارشناسان IA، معماری اطلاعات، تصمیم در مورد چگونگی قرار گرفتنِ بخش هایی از هر چیز است، تا قابل درک شود.

معماری اطلاعات با هدف سازماندهی محتوا به گونه ای است که کاربران به راحتی خود را با عملکرد محصول تطبیق داده و بدون نیاز به تلاش زیاد موارد مورد نیاز خود را بیابند. ساختار محتوا به عوامل مختلفی بستگی دارد. اول از همه، کارشناسان IA بر روی بخش هایی از هدف متمرکز هستند که مورد نیاز مخاطبان است، زیرا این حوزه رضایت کاربر را در اولویت قرار می دهد. همچنین، این ساختار بستگی به نوع محصول و پیشنهاداتی که برای مخاطب ارایه می کند دارد. به عنوان مثال، اگر ما یک وب سایت خرده فروشی و یک وبلاگ را مقایسه کنیم، دو ساختار کاملا متفاوت برای انجام اهداف خاص را خواهیم دید. معماری اطلاعات تبدیل به شاخه اساسی در بسیاری از حوزه ها از جمله توسعه نرم افزار و طراحی شده است.

نقش معماری اطلاعات در طراحی

در حال حاضرکه رویکرد کاربر محور در زمینه طراحی باب شده است، بسیاری از طراحان، اصول علم معماری اطلاعات را نیز می آموزند، چرا که به نظر آنها پایه و اساس یک طراحی کارآمد است. IA اسکلت هر طرحی را تشکیل می دهد. عناصر بصری، کارایی محصول، تعاملات و نویگیشن بر اساس اصول معماری اطلاعات ایجاد شده اند. مساله این است که حتی عناصر محتوایی گیرا و طراحی رابط کاربری(UI) قدرتمند، بدون IA مناسب، ممکن است شکست بخورد. محتوای سازمان نیافته، نویگیشن کاربر درون محصول را دشوار و مبهم می کند، بنابراین کاربر به آسانی گیج شده و احساس سردرگمی می کند. اگر کاربران در همان ابتدا با تعامل بدی روبرو شوند، ممکن است فرصت دوباره ای به رویارویی با محصول شما ندهند.

بسیاری از شرکت ها اهمیت معماری اطلاعات را درک نمی کنند، چرا که فکر می کنند امری بیهوده است. نمی شود روی اینکه IA زمان بر است و برای تاثیر گذار بودن نیاز به مهارت های خاصی دارد، بحث کرد. با این حال، IA قدرتمند تضمین محصول با کیفیت بالا است، زیرا باعث کاهش مشکلات قابلیت استفاده و نویگیشن کاربر می شود. به این ترتیب، معماری اطلاعات معتبر می تواند باعث صرفه جویی در زمان و هزینه شرکت ها شود، هزینه ای که در غیر این صورت باید برای اصلاح و بهبود صرف کنند.

طراحی IA و UX

پس از خواندن تمام موارد بالا، بسیاری از افراد ممکن است این سوال را داشته باشند: “آیا IA همان طراحی UX(تجربه کاربری) است؟”. از لحاظ فنی، این اصطلاحات به یکدیگر مربوط بوده، اما یکی نیستند. IA طرح کلی ساختار طراحی است که می تواند به وایرفریم ها و نقشه های سایت پروژه تبدیل شود. طراحان UX از آن به عنوان مواد اولیه استفاده کرده تا بتوانند سیستم نویگیشن کاربر را طراحی کنند.

طراحی UX خیلی بیشتر از ساخت محتوا است. در وهله اول، طراحان UX(تجربه کاربری) قصد ایجاد مدل های تعاملی مطلوب را دارند، به طوری که کاربران با استفاده از محصول احساس راحتی بکنند. زمانی که متخصصین IA روی اهداف کاربری متمرکز می شوند، جنبه های مختلفِ رفتار و عملکرد آنها مانند احساسات و روانشناسی را مد نظر قرار می دهند.

یک معماریِ اطلاعات خوب زیر بنای تجربه کاربری(UX) کارآمد است، بنابراین مهارت IA برای طراحان ضروری است. IA موثر، تنها در صورت وجود یک تجربه کاربری(UX) قدرتمند، باعث استفاده آسان از محصول می شود.

اجزای سیستم IA:

اگر می خواهید یک معماری اطلاعات قوی برای محصول ایجاد کنید، باید اجزای تشکیل دهنده آن را بشناسید. پیشگامان حوزه ی IA، Lou Rosenfeld  و Peter Morville در کتاب خود«معماری اطلاعات برای وب» چهار جزء اصلی را شناسایی کرده اند: سیستم های سازمان دهی، سیستم های لیبلینگ، سیستم های نویگیشن و سیستم های جستجو.

سیستم های سازمان دهی:

گروه ها یا دسته هایی که اطلاعات را تقسیم بندی می کنند. چنین سیستمی به کاربران کمک می کند تا به آسانی مکان اطلاعات مورد نیاز خود را پیش بینی کنند. سه سیستم سازمانی اصلی وجود دارد: سلسله مراتبی، ترتیبی(Sequential) و ماتریکس.

سلسله مراتبی: احتمالا شما با مقوله ای به نام سازمان دهی محتوا به نام سلسله مراتب بصری آشنا هستید. این مورد بر مبنای تئوری روانشناسی گشتالت است و هدف اصلی آن ارائه محتوا در حامل- چه صفحه کتاب یا پوستر، صفحه وب یا صفحه نمایش تلفن همراه- به شکلی است که کاربران میزان اهمیت هر عنصر را درک کنند. این مورد توانایی مغز برای تشخیص اشیاء بر اساس تفاوت های فیزیکی از قبیل اندازه، رنگ، کنتراست، هم ترازی و غیره را فعال می کند.

 

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در خبرنامه عضو شوید

جدیدترین آموزش های دیجیتال مارکتینگ را در ایمیل خود مشاهده کنید

2443